Przykład 1.20

Analiza sprzedaży nowego szamponu “S” pozwoliła stwierdzić, że po pierwszej fali reklam szampon kupowany jest przez 55% potencjalnych klientów. Następnie spada zainteresowanie nowym produktem tak, że po drugiej fali reklam szampon “S” kupowany jest już tylko przez 24% z nich. Jakie jest prawdopodobieństwo, że klient, który nie kupił szamponu po pierwszej fali reklam, kupi go po drugiej fali?

Rozwiązanie przykładu:

Interesujące nas zdarzenia oznaczmy następująco:

A - zdarzenie, że klient kupi szampon “S” po pierwszej fali reklam,

B - zdarzenie, że klient kupi szampon “S” po drugiej fali reklam.

P(A) = 0,55; P(B | A) = 0,24.

A’ - zdarzenie, że klient nie kupi szamponu “S” po pierwszej fali reklam.

P(A’) = 1 - 0,55 = 0,45; P(B | A’) = 0,24.

Niech C będzie zdarzeniem, którego prawdopodobieństwo mamy obliczyć, tzn., że klient nie kupi szamponu po pierwszej fali reklam i kupi go po drugiej fali reklam. C = A’Ç B. Zdarzenia A’ i B nie są niezależne, więc zgodnie ze wzorem (1.3.5 b) mamy: P(A’ Ç B) = P(B | A’) * P(A’). A zatem: P(C) = 0,24 * 0,45 = 0,108. Szukane prawdopodobieństwo wynosi 0,108.